Back
Products
Back

About

Back

Explore

טיפול בחרדה באמצעות קנאביס רפואי

בשנים האחרונות עלתה באופן משמעותי המודעות ליתרונות הרבים בטיפול בפוסט טראומה באמצעות קנאביס – במאמר הבא נבין מדוע זה קורה? כיצד עובד המנגנון בגוף האדם? ואילו פרטים צריך לדעת לפני שמגישים בקשה לאישור רפואי?

לפי משרד הבריאות פוסט טראומה מהווה את אחת ההתוויות הנפוצות ביותר בישראל לטיפול בקנאביס רפואי – אבל מה זה בעצם "פוסט טראומה"? באילו אופנים התסמינים שלה באים לידי ביטוי בשגרה היומיומית? כיצד הקנאביס מסייע לאלו הסובלים מההפרעה ומה אומרים מחקרים מדעיים בנושא?

מהי פוסט טראומה?

המונח "פוסט טראומה" ("הפרעת דחק בתר-חבלתית" – Post-Traumatic Stress Disorder) מתאר הפרעה פסיכיאטרית העלולה להיגרם כתוצאה מאירועים טראומטיים שונים כגון מלחמה, פגיעה מינית, תאונת דרכים, פיגוע, אסון טבע וכדומה, בין אם האירוע קרה לאדם עצמו ובין אם היה נוכח במקום והיה עד להתרחשות.

התסמונת מלווה לרוב בתחושות של פחד, חרדה וחוסר אונים והיא באה לידי ביטוי בין היתר באמצעות הופעת סיוטים, פלשבקים (חוויה מחודשת של זיכרונות חזותיים), בעיות של חוסר שינה, דריכות יתר, עצבנות, התנהגות תוקפנית והימנעות מגירויים חיצוניים העלולים להזכיר את הטראומה. לפי ארגון הבריאות העולמי מדובר בהפרעה בעלת שכיחות של 8% באוכלוסייה הכללית.

אמנם חקר התופעה החל עוד במהלך שנות העשרים של המאה הקודמת, עם סיום מלחמת העולם הראשונה, אך היא הוכרה כהפרעה נפשית רק בשנות השמונים בעקבות מלחמת וייטנאם. הכרה זו של הממסד הרפואי הביאה לזינוק במחקרים בתחום.

הטיפול הנפוץ ברפואה הקונבנציונלית במצבים של פוסט טראומה כוללים טיפול תרופתי (בעיקר תרופות נוגדות דיכאון וחרדה), טיפול פסיכולוגי (הכולל לרוב סדרת מפגשים פרונטליים עם איש מקצוע), ולעתים קרובות גם שילוב של השניים. טיפול ב- PTSD באמצעות קנאביס רפואי מאושר על ידי משרד הבריאות כאחת ההתוויות המאושרות לבעלי רישיון.

תהליך הוצאת אישור לקנאביס רפואי עבור פוסט טראומה

על-אף שבפועל, כמעט מראשית דרכה של תכנית הקנאביס הרפואי בישראל היו מטופלים שקיבלו אישור לשימוש בקנאביס עבור מקרים של פוסט טראומה, ההתוויה נכנסה באופן רשמי לרשימת ההתוויות המאושרות על-ידי משרד הבריאות רק ביולי 2014.

המהלך היה אמור להוות בשורה חשובה לציבור שלם אולם הקריטריונים הנוקשים שהמדינה העמידה העיבו מעט על המאורע – בין היתר, משרד הבריאות מתנה את הטיפול בקנאביס במצב פוסט טראומתי המוכר שלוש שנים לפחות, הגדרת 30% נכות על-ידי הביטוח הלאומי, מיצוי טיפול תרופתי של מינימום חודשיים ולפחות שני טיפולים פסיכולוגיים. את הבקשה יש להגיש באמצעות פסיכיאטר מומחה הנדרש למלא טופס ייעודי. למרות התנאים המקדימים הקפדניים, הפכה הפוסט טראומה להתוויה השנייה הנפוצה ביותר בישראל לקבלת קנאביס רפואי (אחרי כאב) עם למעלה מ-16,300 מטופלים שהם למעלה מ-12% מכלל מטופלי הקנאביס (נכון לספטמבר 2023).

כיצד מסייע קנאביס רפואי לסובלים מפוסט טראומה?

המנגנון המדויק באמצעותו צמח הקנאביס מסייע לסובלים מפוסט טראומה עדיין דורש מחקר נוסף בכדי להבין את הנושא לאשורו, אולם מעריכים כי החומרים הפעילים המרכזיים בקנאביס (בעיקר קנבינואידים אך כנראה שגם טרפנים, פלבנואידים ומרכיבים נוספים) מפעילים קולטנים ("רצפטורים") של מערכת פנימית המצויה בגוף האדם (וביונקים נוספים) המכונה "המערכת האנדו-קנבינואידית", והיא אחראית בין היתר על וויסות ובקרה של תהליכים עצביים והורמונליים, בעלת השפעה על תחושות כמו כאב וחרדה ומהווה גורם מרכזי בתהליכי זיכרון בכלל וזיכרון ריגשי בפרט.

מחקרים מהעשור הקודם כבר הצביעו על הפוטנציאל של ה-THC (המרכיב הפעיל המרכזי בצמח) להפחתת סימפטומים שונים של פוסט טראומה, ובשנים האחרונות נערכת פעילות מוגברת של מחקר בתחום:

כך למשל במחקר שפורסם ביוני 2020 בכתב העת Journal of Affective Disorders נערך מעקב למשך כמעט שלוש שנים רצופות (31 חודשים) אחר 400 אנשים הסובלים מפוסט טראומה ומטופלים בקנאביס רפואי. תוצאות המחקר הראו שיפור משמעותי בהפחתה לטווח הקצר של תסמינים כגון פלשבקים (ירידה של 51%), חרדות (ירידה של 57%) ועצבנות (ירידה של 67%).

מחקר נוסף שפורסם באותה השנה (2020) והתבסס על תשובתם של למעלה מ-25,000 משיבים בסקר הבריאות הקהילתית בקנדה גילה כי לאנשים הלוקים בפוסט טראומה ומטופלים בקנאביס יש סיכוי נמוך משמעותית לפתח דיכאון קליני ומחשבות אובדניות בהשוואה לחולים פוסט-טראומתיים שאינם משתמשים בצמח. על-פי נתוני המחקר, לסובלים מפוסט טראומה יש סיכוי הגדול פי 20 לפתח את התסמינים הללו לעומת האוכלוסייה הכללית, בזמן שלאנשים הלוקים בפוסט טראומה ומטופלים בקנאביס רפואי יש סיכוי של פי 6-7 בלבד – כלומר ירידה של כ-70% ממקרי הדיכאון.

גם כאן בישראל נערכו מספר מחקרים בקנה מידה קטן סביב סוגיית הטיפול בקנאביס לפוסט טראומה: במחקר שנערך בשנת 2014 במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה נמצא כי במידה והטיפול בקנאביס ניתן זמן קצר לאחר האירוע הטראומתי, החומרים הפעילים בצמח עשויים למנוע תופעות לוואי ונזקים, ובמקרים מסוימים אף לרפא נזקים או למנוע את הופעת ההפרעה באופן מוחלט.

זני קנאביס מומלצים לטיפול בפוסט טראומה

במתקן הגידול המתקדם שלPure Sunfarms אנו מטפחים צמחי קנאביס בריאים וחיוניים מגנטיקות מובחרות הגדלים תחת אור שמש בספקטרום מלא, הידוע כתומך בבניית פרופיל מלא וטבעי של קנאבינואידים וטרפנים. חמשת הזנים: פינק קוש, סאקורה פאנץ', ג'ט פיול ג'לטו, אטומיק פאנק ופניוויז 1:1, המשווקים בימים אלה בישראל מכילים אחוזי THC גבוהים, וביניהם גם הזן המאוזן בקטגוריית T10/C10 וכן מכילים ספקטרום רחב של קנבינואידים אחרים וריכוזים לא מבוטלים של טרפנים, המייחסות להם סגולות רפואיות של רוגע והפחתת לחצים:

זן האטומיק פאנק Atomic Funk הוא זן אינדיקה עוצמתית עם ארומה חזקה וחריפה ורמת THC גבוהה, הטרפנים המובילים בו הם מירצן וקריופילן. מטופלים משתפים בצריכה המתאפיינת בתחושה1: אופורית, משמחת, מרגיעה ומשרה מצב רוח טוב. התחושה מתבטאת באופן מנטאלי ופיזי בכל הגוף. עשוי לסייע במצבים של2: חרדה, לחץ, דכאון, PTSD, כאב וחוסר תאבון.

זן הפניוויז 1:1 Pennywise הוא זן עם יחס מאוזן בין רמות ה-THC ל-CBD המציע ריכוז גבוה של קנבינואידים, פרופיל הטרפנים שלו עשיר במירסן, לימונן, קריופילן, גוואיול, והומולן. מטופלים משתפים בצריכה המתאפיינת בתחושה1: מעוררת, מרוממת רוח, ממקדת ותורמת לבהירות מחשבתית, חיוניות ויצירתיות מוגברת. עשוי לסייע במצבים של2: חרדה, לחץ, כאב, דלקת פרקים, PTSD, אפילפסיה והפרעות נוירולוגיות.

זן הפינק קוש Pink Kush הוא הזן הנמכר ביותר בקנדה בכל הזמנים*, הרבה בזכות רמות ה-THC הגבוהות ופרופיל הטרפנים העשיר שלו, מכיל קריופילן, הומולן, ביסבלול ולימונן. מטופלים דיווחו כי השימוש בפינק קוש עשוי לסייע במצבים2 של לחץ, כאב ודיכאון ומעניק תחושה1 אופורית, משרה שינה ומעוררת תיאבון.
 זן הסאקורה פאנץ' Sakura Punch מכיל את צמד הטרפנים הדומיננטיים מרצין ולינלול, מטופלים דיווחו על תחושה1 מרגיעה, משרה נינוחות ומשמחת ועשוי לסייע2 בכאב, לחץ, דכאון ונדודי שינה.

ולסיום חובה לציין כמובן את זן הג'ט פיול ג'ילטו Jet Fuel Gelato המחזיק במקום השני בטבלת הזנים הנמכרים ביותר בקנדה*, הנושא עימו בגאווה ריכוזים גבוהים יחסית של מירצין, לינלול וקריופילן – שלושה טרפנים בעלי תכונות מרגיעות. מטופלים דיווח על תחושה1 מרוממת, משרה רוגע ויצירתיות ועל כך שעשוי לסייע במצבים2 של דכאון, חרדה ולחץ.

*מכירות במחוז Ontario  (קנדה) ע"פ נתוני ,Ontario Cannabis Store (OCS) מאז החלת לגליזציה בשנת 2018, מחוז אונטריו מהווה 40% מסך מכירות הקנאביס החוקי בקנדה. (מקור  Statistics Canada. Table 20-10-0008-01 Retail trade sales by province and territory).

  1. המידע מבוסס על דיווחי מטופלים, מטעם היצרן.Data on file
  2. המידע מבוסס על חוות דעת מטופלים במאגר  Leafly

השפעת הזן עשויה להשתנות ממטופל למטופל.

המידע באתר זה מיועד לרוקחים \ רופאים \ מטופלים בעלי רישיון קנאביס רפואי. המידע שלעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי. המידע הינו אינפורמטיבי בלבד ובשום מקרה אינו בגדר המלצה, עצה רפואית ו/או חוות דעת רפואית מקצועית.

נקודות רכישה
היכן ניתן לרכוש?

בעלי רישיון לקנאביס רפואי יוכלו לרכוש את זני המותג בבתי המרקחת בפריסה ארצית.

בודק...